شما این‌جا هستید

خدمات

مطابق نمودار سازمانی بخش اطلاعات، آمار و رایانه که مورد تصویب معاون محترم پژوهش و فنّاوری؛ جناب آقای دکتر امیراحمدی قرار گرفت، عناوین اموری که در مرکز فنّاوری اطلاعات صورت می‌گیرد، مختصراً به‌شرح زیر است. این عناوین را می‌توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:

  • تحقیق و توسعه
    • تحقیق در مورد آخرین فنّاوری‌ها در ارتباط با امور رایانه‌ای
    • تحقیق در مورد استفاده‌ی بهتر از امکانات موجود در دانش رایانه‌ای، در جهت بهبود روش‌های کاری در محیط دانشگاه
    • بررسی نرم‌افزارهای متن-باز (Open Source) و تهیه‌ی مقدمات استفاده از آن‌ها در صورت تطبیق با نیازهای دانشگاه
    • بررسی سیستم‌های عامل و نرم‌افزارهای جدید برای استفاده از آن‌ها در سایت مرکزی
  • مدیریت و راهبری شبکه و نرم‌افزارها
    • خدمات ارتباط با اینترنت در خارج از دانشگاه (تلفنی) (ISP)
      • تعریف کاربران جدید
      • ثبت فیش‌های واریزی
      • رسیدگی به اشکال در ارتباط کاربران
    • خدمات ارتباط با اینترنت در داخل دانشگاه (LAN)
      • رسیدگی به نامه‌های معاونت پژوهش و فنّاوری برای کاربران جدید
      • تغییرات لازم در نوع سرویس اینترنت (زمان و منابع مختلف)
      • رسیدگی به اشکال در ارتباط کاربران
    • خدمات ارتباط با سرورهای مختلف در داخل دانشگاه (LAN)
      • تعریف کاربران جدید
      • رسیدگی به اشکال در اتصال به سرورهای مختلف
      • اختصاص فضای لازم برای ذخیره‌ی اطلاعات به کاربران
      • اختصاص گروه‌های مختلف امنیتی جهت استفاده از برنامه‌های مختلف به کاربران
    • خدمات پشتیبانی به برنامه‌های کاربردی دانشگاه (مثلا سامانه‌ی مروارید)
      • تعریف کاربران جدید
      • اختصاص امتیازات لازم به کاربران
      • تصحیح امتیازات، تغییر رمز ورود و...
      • رسیدگی به نامه‌ها و تلفن‌های کاربران در رابطه با اشکالات برنامه
      • رسیدگی به نامه‌ها و تلفن‌های کاربران در رابطه درخواست بخش‌های جدید در برنامه
  • سایت مرکزی رایانه
    • رایزنی برای خرید تجهیرات لازم (UPS، سرور، روتر، سویچ، آنتن و...)
    • طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های دانشگاه
      • طراحی
      • اختصاص آدرس‌های لازم
      • نصب سرورهای لازم (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)
    • نصب سرورها
      • نصب سیستم عامل مناسب برای هر سرور
      • نصب سرویس‌های مختلف در سرورها
      • نصب برنامه‌های کاربردی روی سرورها
    • نصب روترها و سویچ‌ها
      • تنظیم و پیکربندی (Configuration) روترها و سرورهای دسترسی (Access Servers)
      • تنظیم و پیکربندی (Configuration) دیواره‌ی آتش سخت‌افزاری (Firewall)
      • تنظیم و پیکربندی (Configuration) سویچ‌ها
    • برنامه‌نویسی سیستم
    • برنامه‌نویسی کاربردی و مبتنی بر وب
    • کنترل و امنیت
      • کنترل روزانه‌ی سرورها از نظر سلامت در قطعات سخت‌افزاری
      • کنترل هفتگی سرورها از نظر امنیت، ویروس و کرم‌های جاسوس
      • نصب اصلاحیه‌ها برای سیستم‌های عامل
      • نصب اصلاحیه‌ها برای سرویس‌های سرورها
      • به روزرسانی ضدویروس‌ها و برنامه‌های ضدجاسوسی
    • پشتیبان‌گیری اطلاعات
      • پشتیبان‌گیری از اطلاعات برنامه‌های کاربردی
      • پشتیبان‌گیری از بخش‌های سیستمی سرورها
      • پشتیبان‌گیری از اطلاعات سرویس‌های مختلف سرورها
      • پشتیبان‌گیری از بانک‌های اطلاعاتی
  • شبکه‌ی گسترده (WAN)
    • ارائه‌ی خدمات و اطلاعات در ارتباط با شبکه‌ی اینترنت
      • طراحی و ایجاد بسترهای لازم و مناسب از لحاظ کارآیی، ثبات و امنیت برای ارائه‌ی خدمات وب
      • ایجاد و پشتیبانی و راهبری وب‌گاه اصلی دانشگاه
      • ایجاد وب‌گاه‌های منشعب از دامنه‌ی اصلی دانشگاه (IAUS Sub Domains)
      • پشتیبانی از سایت‌‌های مرتبط (انجمن‌های علمی، سایت‌های خدماتی و..)
      • ایجاد، پشتبانی و راهبری رایانامه (پست الکترونیکی)